Op en top genieten! - Reisverslag uit Malmesbury, Zuid-Afrika van Anneke Weide - WaarBenJij.nu Op en top genieten! - Reisverslag uit Malmesbury, Zuid-Afrika van Anneke Weide - WaarBenJij.nu

Op en top genieten!

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

16 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Malmesbury

Wauw, wat ben ik hier aan het genieten. Wat een prachtig land! We zijn afgelopen weekend een dagje naar Yzerfontein geweest. De zee voor me, grote rotsen rechts van me, duinen achter en links de bergen. In één woord; wauw! Zaterdag een heus Afrikaans muziekfestival meegemaakt. Mooi weer erbij en gezelligheid. Ja, ik knijp mezelf soms of dit wel allemaal echt gebeurd..

Tot nu toe deden we veel spelletjes met de kinderen op stage en waren we er gewoon voor ze. We hebben ze buiten op het grasveld Nederlandse spelletjes geleerd, en nu worden we steeds gevraagd of ze ‘zakdoekie leggen’ en ‘groen is gras’ met ons kunnen spelen. Haha, wat een schatjes. Ik moet mezelf soms stilzetten om te bedenken dat al deze kinderen hier niet voor niets zitten. Het is crisisopvang en ze hebben allemaal een verleden en veel meegemaakt..

Zo werd ik vorige week meegetrokken naar de meisjesslaapzaal en vertelde een meisje me haar verhaal. Ze was uit huis ‘getrapt’. Haar moeder hield wel van haar zus, maar niet van haar. ‘Ze haat me, en daarom heeft ze me op straat gezet!’ Via school is ze in deze crisisopvang gekomen..

Maandag kwamen we op stage en riep de secretaresse ons bij zich. Er zijn twee kinderen weg, een broertje en zusje.. Ze waren ‘s morgens door de pleegouders opgehaald. Bij hun eigen ouders en bij pleegouders is het voor deze opgvang dus al fout gegaan.. Huilend zijn ze mee in de auto gegaan vertelden andere kinderen ons die erbij waren geweest. Twee dagen later zie ik het jongetje weer over het terrein lopen en ik roep hem. Ik krijg een dikke knuffel en hij klampt zich aan me vast. Een poosje later zie ik het meisje ook lopen in de meisjesslaapzaal. Ik vroeg haar hoe het was, en hoe het kwam dat ze zo snel weer terug was. Een echt verhaal kreeg ik er niet uit, en de social worker vertelde ons later ook dat ze al gesprekken met de kinderen had gehad, maar ze wilden niet praten.. Maar dat ze binnen twee dagen weer terug zijn in het weeshuis zegt al wat…

Samen met de social worker hebben we een plan opgesteld om met de kinderen aan de slag te gaan. Omdat het communiceren met de oudere kinderen makkelijker is (Engels), starten Wianne en ik met de 8 oudste meiden, Frank gaat aan de slag met de 4 oudste jongens. In maart beginnen we. Elke ‘sessie’ heeft zijn eigen onderwerp. Nadat we goed kennis hebben gemaakt met de kinderen hopen we aan de slag te gaan met onderwerpen zoals communicatie, vriendschappen, zelfbeeld, seksualiteit, geweld/mishandeling. Gelukkig hebben we nog even om dit allemaal voor te bereiden!

Bedankt voor de leuke reacties op m’n blog, de lieve whatsappjes en de kaartjes die ik heb gehad!

Lieve groetjes vanuit Afrika!

Ps. Mijn adres is:

Anneke van der Weide
43 Bergzicht Street
Malmesbury
7300 South Africa

  • 16 Februari 2015 - 21:21

    Willem En Geertje:

    Ha Anneke,

    Wat een ingrijpende verhalen heb je al gehoord en dat is dan nog maar zo'n heel klein deel! Wat moeten zulke kindertjes toch veel mee maken. We wensen je veel kracht en wijsheid voor dit mooie werk. Fijn dat we de details via een blog kunnen lezen.

    Liefs Willem en Geertje

  • 16 Februari 2015 - 22:03

    Jacolien:

    He Anneke,

    goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Maar aan de andere kant lijkt het dan inderdaad af en toe een droom! Als je al dat moois om je heen ziet.
    Als ik je verhaal zo weer lees krijg ik wel een brok in mijn keel hoor! Als je bedenkt wat die kinderen daar mee moeten maken, zou je ze het liefst in je armen willen nemen en ze willen beschermen voor alle narigheid om hen heen. Heel veel sterkte, succes, kracht en wijsheid in de taak die op je wacht (en die we natuurlijk allemaal hebben, maar jij nu toch wel op een bijzondere manier) om deze kinderen ook iets van Gods Liefde te leren. We kijken uit naar je volgende blog....

    Liefs vanaf de Hoge Enk

  • 16 Februari 2015 - 22:18

    Evert En Matje:

    Lieve Anneke,

    Fijn om je verslagen te lezen en dat je veel kunt betekenen voor de kinderen die zo veel meemaken.
    Ook mooi dat je op en top kunt genieten van dat prachtige land.
    En wat gaat de tijd dan snel.
    Veel wijsheid en succes.

    Hartelijke groet Evert en Matje



  • 17 Februari 2015 - 14:04

    Jenneke:

    Hoihoi,

    Mooie en ingrijpende verhalen krijg je te horen joh!
    Je kunt daar nog wel een taak verrichten denk ik zo.
    Het menu bij de SPAR kwam me bekend voor....
    Nu nog uitvinden en proeven wat typisch Zuid-Afrikaans is.

    Doeiii groet van Jenneke.

  • 17 Februari 2015 - 18:54

    Jacob En Gerrie:

    Hoi Anneke,

    Het raakt me wel zoals die kinderen daar leven en aan de kant gezet worden. Jij wordt er zeker met je neus op gedrukt. Zo weet je wel dat je daar goede daden kan verrichten en zo mee kan helpen om het voor die kinderen een tikkeltje dragelijker te maken. Als dat je mag gelukken, om het vertrouwen van ze te winnen, dan is het niet voor niets geweest. Buiten dat mag je er heerlijk van het land genieten en zoals ik het lees, doe je dat met volle teugen. Geniet en de tijd is (toch)te kort.

    Heel veel succes met alles.

    Hartelijke groeten van
    Doornenkamp 41

  • 19 Februari 2015 - 22:58

    Janny Van Dijk:

    Net nieuwsbrief 4 gelezen via hermien mooi boeiend land hè geniet maar en vertroetel de kinderen maar

  • 20 Februari 2015 - 14:01

    Aalt En Gerdien:

    Hallo Anneke,

    Hier even een berichtje van ons.
    Leuk dat je zo'n blog bij houd, dan kunnen we op de hoogte blijven.
    Wat je ziet en meemaakt is heel wat. Wat hebben wij en onze kinderen dan veel.
    Wel eens goed om over na te denken!
    We vinden het heel moedig van je dat je deze buitenlandse stage doet.
    We hopen dat het voor jouw, en voor de kinderen daar, tot Zegen mag zijn.
    En tot uitbreiding van" Zijn Koninkrijk".

    Sterkte met Alles!!

    Groetjes vanaf de Goorweg,

    Aalt, Gerdien en kids.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anneke

Hallo allemaal! Zoals jullie allemaal wel weten studeer ik Sociaal Pedagogische Hulpverlening in Zwolle. Na 2 stages in Nederland ga ik nu een heel andere kant op. Ik ga van 26 januari tot 26 juni 5 maanden stage lopen in Zuid-Afrika! :) Via deze blog wil ik jullie op de hoogte houden van mijn belevenissen ervaringen daar. Veel leesplezier! Liefs, Anneke.

Actief sinds 20 Jan. 2015
Verslag gelezen: 710
Totaal aantal bezoekers 11926

Voorgaande reizen:

26 Januari 2015 - 27 Juni 2015

Anneke op stage in Zuid-Afrika!

Landen bezocht: