Eerste afscheid.. - Reisverslag uit Malmesbury, Zuid-Afrika van Anneke Weide - WaarBenJij.nu Eerste afscheid.. - Reisverslag uit Malmesbury, Zuid-Afrika van Anneke Weide - WaarBenJij.nu

Eerste afscheid..

Blijf op de hoogte en volg Anneke

06 April 2015 | Zuid-Afrika, Malmesbury

Afscheid, nu al? Ja, we hebben al afscheid genomen van de eerste kinderen. Elkana Childcare is crisisopvang voor kinderen van ongeveer 6 tot 18 jaar. De normale regel is dat een kind er 3 tot 6 maanden kan blijven, hebben ze geen andere plek gevonden dan wordt er een uitzondering op de regel gemaakt en kunnen ze langer blijven. Afgelopen woensdag hebben we afscheid genomen van 7 kinderen. Een dikke knuffel.. nog één keer aankijken en laatste foto’s met ze.. Bij die 7 kinderen zitten ook het broertje en zusje waarover ik al eerder schreef, die met 2 dagen alweer terug bij ons waren.. Nu zijn ze naar een lieve tante, ik hoop dat het daar beter gaat. Het afscheid was moeilijker dan ik verwachtte. Ik wist dat het eraan zat te komen maar om die kinderen dan allemaal echt los te laten waar ik me nu al aan gehecht heb…

Onze sessies met de 8 meiden zijn nu afgelopen. 3 van de 8 meiden zijn nu ook definitief weg bij Elkana. We hebben een leuke laatste sessie gehad, met een herhalingsspel van de andere sessies en wat lekkers erbij. De meiden hebben genoten en bedankten ons voor alles wat ze hebben geleerd! We hopen eind april met een nieuwe groep wat te gaan starten, de social worker dringt daar in ieder geval wel erg op aan. :)

Het is hier nu vakantie voor de kinderen, vanaf woensdag hebben ze 1,5 week vrij. Er zijn dus 7 kinderen definitief ergens geplaatst, daarnaast zijn er nog 6 op vakantie naar familie, kennissen e.d. voor die 1,5 week. Dat betekent dat er van de 24 kinderen maar 11 over zijn.
Bij deze groep van 11 kinderen zitten er een aantal die ze nog nergens hebben kunnen plaatsen, zij zitten al langer dan een jaar bij Elkana en zijn nog nooit ergens anders geweest in die tijd, maar voor deze kinderen gaan we er een onvergetelijke vakantie van maken!

Afgelopen donderdag hebben we bingo met ze gespeeld, wat een belevenis. Dat spel kennen ze hier niet, maar wanneer er cadeautjes te winnen zijn dan leren ze het supersnel! Haha wat een schatjes.
Vandaag hebben we Nederlandse ‘Koninginnedagspelletjes’ met ze gedaan. Matlopen, bekertjes water doorgeven naar achter, zakspringen, skippybalrace, spijkerpoepen, snoephappen, dat soort spelletjes. (zie foto’s) Geweldig hoe deze kinderen hiervan genieten, vooral de skippyballen zijn erg in trek. Dankjulliewel sponsors!
Ik geniet ervan hoe een aantal kindjes na een leuk spel naar je toe komt om speciaal ‘dankie!’ te zeggen, omdat ze er zo van genoten hebben. Daar doen we het voor!
Dinsdag gaan we lekker met ze ‘braaien’, woensdag een dagje strand en donderdag een talentenjacht met de kinderen. Frank, Wianne en ik zijn de heuse jury!
Ze geven lekker weer aan deze week, dus verder zijn waterspelletjes altijd goed :).

Afgelopen weekend gingen we naar het strand om de zonsondergang te bekijken, de zon in de zee zien zakken, maar er kwam net op het laatste moment een wolk voor.. Toch leverde het een mooie foto op!

Drukkie van Anneke!

• 08 April 2015 - 20:05

Matje En Evert:

Hoi Anneke, of anders gezegd Tannie,

Je bent heel ver weg, maar toch een beetje dichtbij, door je mooie verslagen en foto’s. D.m.v. je blog kunnen we met je meeleven en meegenieten. Baaie dankie deerne.
    Fijn dat je zo veel kunt betekenen voor de kinderen in Elkana Childcare. Dan zal afscheid nemen, zoals je aangeeft, best moeilijk zijn. Maar anderhalve week vakantieplezier met de overgebleven kinderen, zal je de nodige afleiding bezorgen. Geniet ervan.
    Anneke, je mag dankbaar werk doen. Dat blijkt wel uit de reacties van de 8 meiden bij de afsluiting van de sessie met hen. Hopelijk gaat de tweede sessie, waarmee je binnenkort begint, net zo goed. Je bent al weer bijna op de helft van je stageperiode, zo snel gaat het.
    Anneke, we wensen je veel kracht, sterkte, wijsheid en succes voor de komende tijd bij al je bezigheden en geniet ook van je vrije tijd in het mooie Zuid-Afrika.
    Het allerbeste en de hartelijke groeten, ook voor je collega’s vanaf

de Doornenkamp, nr. 35

• 11 April 2015 - 09:26

Jacob En Gerrie:

Hoi Anneke,

Weer even een klein krabbeltje van ons als teken dat we elke keer aan je denken.
    Het eerste afscheid is al weer genomen en dat zal best moeilijk zijn geweest, maar er komt zo weer iets anders op je pad. Je hebt de kinderen die je moest laten gaan zeer zeker iets meegegeven waar ook zij altijd aan terug zullen denken. Voor de kinderen waar je weer iets mee gaat opbouwen, moet je op een dag ook weer afscheid nemen, dat is zeker, maar je laat bij iedereen wat achter. Daarom ging je ook, om iets voor hen te kunnen betekenen. En dat is je tot nu toe gelukt, dus je missie is al geslaagd.
    Je kunt al weer gaan aftellen........
    Tot de volgende blog.
    We wensen je alle goeds toe en een drukkie met hartelijke groeten van de Hoge Enk (nr. 41)

• 16 April 2015 - 11:51

Rudie En Jacolien:

He Anneke,

fijn om te lezen dat je het nog steeds zo goed naar je zin hebt. Maar inderdaad, hoe meer je met die kinderen/tieners optrekt, hoe sterker de band wordt! Om ze dan te moeten laten gaan is altijd lastig, lijkt me vooral moeilijk omdat je inderdaad maar af moet wachten of ze nu inderdaad ook op een goed plekje terecht komen.
    Geniet in ieder geval met elkaar nog van al het moois (en soms ook lastige dingen) wat jullie de komende tijd staat te wachten, heel veel zegen toegewenst!!

Groetjes, Rudie, Jacolien en kids

• 20 April 2015 - 20:02

Korenburgh 1:

Hoi Anneke,

Hoe gaat het in Afrika? Heb je nog dieren gezien, zoals leeuwen, giraffen enzovoort.
    We hebben filmpjes gezien over de school en wat jij allemaal doet. Hartstikke leuk om te zien.
    Hier in Nunspeet is het lente geworden. Het is mooi weer. We genieten van de zon.

We denken aan je en nog heel veel plezier daar in Afrika!

Groeten van Fokko, Marianne, Sharon, Anneke, Alien en Saskia.
    ps. ook de groeten van al je collega's

• 20 April 2015 - 20:24

Anneke Langenberg:

hoi anneke ik las net dat je al afschijd heb genomen van wat kinderen dat zal niet makkelijk zijn geweest je gaat toch een beetje aan ze wennen en hoe gaat het dan verder met ze krijgen ze vorder nog een andere opleiding en hoe is nu het weer daar hier is het volop lente hier gaat verder alles zoon gegangentje verder wens ik je nog een fijne tijt daar tot later groetjes anneke

• 23 April 2015 - 19:26

Gerdien:

Hallo Anneke,

We genieten van je reisverslagen!!
    We wensen je alle goeds toe en bovenal Gods Zegen!

Hartelijke groeten,

Aalt, Gerdien en kids