Stage update! - Reisverslag uit Malmesbury, Zuid-Afrika van Anneke Weide - WaarBenJij.nu Stage update! - Reisverslag uit Malmesbury, Zuid-Afrika van Anneke Weide - WaarBenJij.nu

Stage update!

Blijf op de hoogte en volg Anneke

19 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Malmesbury

Ha lieve lezers!

Een nieuwe update vanuit Afrika. Er gebeurt hier elke keer zoveel dat ik vaak niet eens weet waar ik moet beginnen met schrijven..

Op stage zijn we nu bezig met de therapie/sessies die we hadden gepland met de oudere meiden (12-17 jaar). Op maandag en woensdag geven we een sessie van een uur. En wauw wat is het gaaf als ik merk dat we ze echt wat leren en wat voor hen kunnen betekenen. De eerste twee sessies zijn we bezig geweest met hun zelfbeeld: waarom wonen ze in deze crisisopvang, hoe denken ze over hun familie, en belangrijker nog, hoe denken ze over zichzelf? We zijn in 2 groepjes van 4 hierover in gesprek geweest. Het waren mooie open gesprekken en hoewel het eerst moeilijk was voor die meiden om over zichzelf te praten, lukte het in de open sfeer toch. Ik wordt er stil van als ik hoor wat deze meiden allemaal al hebben meegemaakt. De één is mishandeld en afgewezen door de ouders, de ander seksueel misbruikt en er zit zelfs een meisje van 15 jaar tussen die al een kindje heeft.. Het kindje woont alleen een uur rijden verderop in een ander tehuis..

Verder hebben we een sessie gehad over communicatie. Hoe praat je met mensen maar ook wat straal je uit met je lichaam? Erg leuk om rollenspellen met deze meiden te doen. Praten in de groep vinden ze lastig, maar ze komen helemaal los als we aan ze vragen of ze een emotie uit willen beelden. De vierde sessie hebben we het gehad over vriendschap. Wat is een goede vriendschap? Door middel van een spel met vriendschapsdilemma’s zijn we met hen in gesprek gegaan. Wat is normaal en waar mogen ze nee op zeggen?

Maandag hebben we een sessie gehad over samenwerken. Vooral door middel van spellen zijn we aan de slag gegaan, we merken dat dat beter blijft hangen dan een lang gesprek.
Woensdag hebben we een sessie over seksualiteit gehad. Ons doel was om deze meiden wat weerbaarder te maken tegen de harde samenleving waarin ze zitten. We zijn begonnen met een gesprek over seksualiteit, hoe het bedoeld is en dat het iets moois is. Maar dat het ook pijn kan doen wanneer je het tegen je zin moet doen.. Dan zie ik in mijn ooghoeken een aantal hoofden knikken.. Het zet me weer stil in wat voor groep we aan het werk zijn..
We hebben geoefend met nee zeggen door verschillende oefeningen met ze te doen. De meesten lukt het goed om hun grenzen aan te geven, anderen moesten we wat helpen. Al met al een waardevolle sessie!

Naast stage genieten we nog steeds van het mooie weer hier en het mooie land. Afgelopen weekend zijn we in Kaapstad geweest, in een backpackershotel in de Longstreet. Alles lekker dichtbij en volop genoten. Na een stagedag spring ik regelmatig met Wianne nog even in het zwembad. En verder wordt ik blij gemaakt met cadeautjes van Stefan die meekwamen uit Nederland. Of post wat op me ligt te wachten als ik uit stage kom. Bedankt! :)

Ik kan nog veel meer vertellen, maar voorlopig houd ik het hierbij. Tot de volgende keer!

Liefs Anneke

  • 19 Maart 2015 - 15:22

    Frank:

    Mooi dat je zoiets voor ze kunt doen, wat ze allemaal al wel niet meegemaakt hebben. Ik hoop dat jullie nog goede sessies kunnen geven. Veel liefs Frank

  • 19 Maart 2015 - 15:43

    Wilma Timmer:

    Ha Anneke,

    Ik lees dat jullie een hele mooie tijd hebben daar in Zuid Afrika. Wat fijn voor jullie om dit te mogen en kunnen doen.
    We kregen vanmiddag je kaart binnen op de Korenburgh, allemaal onder de indruk, zo ver weg en dan een echte kaart!!
    Heel hartelijk bedankt van ons allemaal.

    Groeten, Fokko, Marianne, Sharon, Anneke, Paulien, Alien en Saskia.

    En natuurlijk ook van mij..

  • 19 Maart 2015 - 16:57

    Jacqueline:

    Heee Annie :)

    Waauw, wat ben je goed bezig daar. Maar heftig wat ze allemaal al meegemaakt hebben, en dat terwijl ze nog jonger zijn dan ons.. Kun je je toch niet voorstellen.
    Mooi dat je nu al ziet wat het met hen doen door zo bezig te zijn d.m.v die sessies..

    Jaa en geniet maar lekker van het mooie weer deerne :)

    Groetjes aan de rest..

    Liefss Jacq

  • 19 Maart 2015 - 18:57

    Anneke Langenberg:

    hoi anneke wat een verhaal wat maken de kinderen tocht veel mee in hun jonge leventje
    als ik het zo lees op je blog krijg ik tranen in mijn ogen dan is het fijn dat je ze kan helpen en leren
    hoe ze met dingen om kunnen om gaan en ook de leuke spelletjes leren dan hebben wij hier in Nederland het nog erg goed ik hoop dat je nog veel daar kan betekenen veel goeds van mij tot schreifs
    van anneke lanenberg

  • 19 Maart 2015 - 22:20

    Matje:

    Dag Anneke,

    Prachtig wat jullie daar allemaal doen en wat jullie zien
    daar wordt je gewoon stille van.

    de groeten, ook van ome Evert en veel succes!

  • 26 Maart 2015 - 21:07

    Gerdien:

    Hallo Anneke,

    Ik vind het leuk om je blog te lezen.
    Fijn dat jullie wat voor de kinderen kunnen betekenen. En dat je ook tijd hebt om van de omgeving te genieten.
    Prachtige foto's!
    Ik wens je veel sterkte toe en Gods Zegen!

    Groet'n uut Thornspic
    Aalt en Gerdien en Kids

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anneke

Hallo allemaal! Zoals jullie allemaal wel weten studeer ik Sociaal Pedagogische Hulpverlening in Zwolle. Na 2 stages in Nederland ga ik nu een heel andere kant op. Ik ga van 26 januari tot 26 juni 5 maanden stage lopen in Zuid-Afrika! :) Via deze blog wil ik jullie op de hoogte houden van mijn belevenissen ervaringen daar. Veel leesplezier! Liefs, Anneke.

Actief sinds 20 Jan. 2015
Verslag gelezen: 538
Totaal aantal bezoekers 11920

Voorgaande reizen:

26 Januari 2015 - 27 Juni 2015

Anneke op stage in Zuid-Afrika!

Landen bezocht: