Afscheid komt dichterbij.. - Reisverslag uit Malmesbury, Zuid-Afrika van Anneke Weide - WaarBenJij.nu Afscheid komt dichterbij.. - Reisverslag uit Malmesbury, Zuid-Afrika van Anneke Weide - WaarBenJij.nu

Afscheid komt dichterbij..

Blijf op de hoogte en volg Anneke

01 Juni 2015 | Zuid-Afrika, Malmesbury

Even weer een berichtje vanuit Zuid-Afrika. Nog 2 weekjes stage en dan afscheid nemen.. Nog bewuster ga ik naar stage en ik geef de kinderen af en toe allemaal een extra drukkie. :)
We zijn de kinderen aan het voorbereiden op ons afscheid door ze duidelijk te vertellen dat we weer terug gaan naar Holland. Daarnaast zijn we druk bezig met afscheidscadeautjes maken.

Sinds vorige week hebben we ook een keer een avonddienst meegedraaid, erg leuk! Na het eten nog even ‘zakdoekje leggen’ of ‘ik zag een klein kaboutertje’ doen waardoor het energieniveau van die kinderen enorm stijgt. Tja, hoe krijgen we dat weer naar beneden. We hebben de boekjeskast ontdekt en lezen in het Afrikaans kinderboekjes voor. Wat is er lekkerder dan na het spelen bij Tannie op schoot kruipen en voorgelezen worden? Duim in de mond, en met de minuut worden ze rustiger, daarna kunnen ze zo hun bedje in! :)

In zo’n avonddienst hebben we ook meer tijd om met de childcareworkers te kletsen en wat meer over de kinderen te weten te komen. Vorige week hoorden we dat dat meisje van 14 jaar wat pas is weggelopen 5 maanden zwanger is.. En ja, als of we nog niet genoeg verbijsterd waren, het is haar 2e kindje al! Hoe kan dit? Dit mag niet! Ze weten nog niet zeker van wie het kindje is. Het ene moment denk ik, je wordt moeder & het andere moment zie ik dat ze mee doet met zakdoekje leggen.. een kind met een kind..

Er is een nieuw meisje op stage. Toen wij binnen kwamen lopen kregen we een knuffel, ze klampte zich helemaal aan ons vast. Dit gebeurde een paar dagen, we kregen haar soms niet eens van ons af. Spelen met de andere kinderen vind ze moeilijk, elke keer als ze samen probeert te spelen eindigt het in ruzie en vaak zelfs in vechten. De andere kinderen noemen haar ‘fighter’..
In een avonddienst helpen Wianne en ik de jongere meisjes met douchen en ik zie bij dit meisje verschillende littekens op haar buik, benen en billen. De childcareworker vertelde ons dat ze lichamelijk is mishandeld en seksueel misbruikt.. Veel puzzelstukjes vallen dan op z’n plek, dan is het niet raar dat een kind zich zo gaat gedragen. Veel liefde geven en haar gezellige en leuke gedrag belonen. En langzaam maar zeker zien we dat ze aanpast in de groep en samenspeelt met de kinderen. Fijn om te zien!

De kinderen hadden een vrije dag van school en we hebben ballontrappertje met ze gedaan. Wat een belevenis! Waterballonnen zijn helemaal interessant. Terwijl het hier gewoon in de winkel ligt kennen de kinderen het helemaal niet. Met het afscheid nog maar een keer herhalen. :)

Samen met Alette heb ik een gave Zip Line Tour gedaan. (zie foto’s) Aan een touw van berg tot berg racen! Genoten van het prachtige uitzicht!
Afgelopen zaterdag zijn we naar een professionele rugbywedstrijd geweest in Kaapstad. Ik heb enorm veel pinguïns gezien op pinguïnbeach en ondertussen zijn we onze vakantie aan het plannen. De eerste week dat Stefan hier is wil ik hem graag de omgeving van Malmesbury laten zien en stage natuurlijk! En de 2e week gaan we met z’n allen reizen, wat meer van dit prachtige land zien!
Zoveel leuke dingen, kan haast niet wachten! En jaaaaaaaa, over kleine 2 weken is Stef hier al! :)

Liefs Anneke.

• 01 Juni 2015 - 13:19

Brenda:

Wat een verhaal. ..
    maar heel mooi wat jullie daar doen!
    Afscheid zal vast en zeker erg moeilijk zal zijn.
    Geniet van de "vakantie" en het weer zien met Stefan!!
    Groetjes

• 01 Juni 2015 - 13:26

Joke Van Wezep:

Hoi anneke
    wat maak je veel mee op stage zeg. Heftig wat die kinderen daar allemaal mee maken.
    Kun je je hier bijna niet voorstellen.
    Geniet nog even van de laatste weken op stage!
    En daarna lekker vakantie vieren met je mannetje.!

Veel liefs
    Theo joke en een knuffel van Thijs

• 01 Juni 2015 - 14:25

Tineke:

Hee!

Weer een super leuk & mooi verhaal annie:)
    Geniet er van de komende 2 weken op stage!
    En veel plezier met stef!!

Liefs, je schoonzussie:)

• 01 Juni 2015 - 15:01

Jacob En Gerrie:

Hee Anneke,

Ja Ja, afscheid komt zeker dichterbij, de tijd vliegt als je het naar je zin hebt. Het is weer een mooi verhaal met toch ook een triest tintje. Maar gelukkig voert het mooie de boventoon. Gelukkig dat Stefan die kant gauw op komt dan kun je hem eindelijk weer in levende lijve knuffelen. Geniet er maar fijn samen van, want als Stefan er is, gaat de tijd twee keer zo snel.
    We wensen je nog een paar fijne vakantieweken.

Lieve groeten van ons :)

• 01 Juni 2015 - 16:54

Marianne:

Hey Anneke,

Heftig zeg die realiteit daar.. Maar fijn om te horen dat jullie het zo naar je zin hebben daar :) Het afscheid zal vast nog heel moeilijk worden. Geniet nog even van de laatste weekjes stage en de vakantie daarna natuurlijk!!

Liefs, Marianne

• 01 Juni 2015 - 18:25

Beert En Wijmie:

Geniet er nog maar even van, leuk dat je vriend ook nog ff komt. Oma komt hier morgenavond, die zal ook zeker blij zijn als julie weer thuis komen, hele ervaring...doe je het niet na. Zwager Wim heeft al zo vaak gevraagd of we komen, maar nee...niks voor mij. Groetjes en goede reis terug t.z.t. Wijmie.

• 02 Juni 2015 - 17:48

J.kroon :

Hoi Anneke
    Wat maak je veel mee ,leuke dingen maar ook minder leuk dingen
    Wat kun je daar veel liefde geven aan die kinderen he
    Geniet er nog maar van want voor dat je het door heb zijn de weken om
    Eerst komt je vriend Stefan nog die kant op ,kan hij ook je stageplek zien en het land waar je 5 maanden bent geweest
    Geniet nog samen van die vakantie

Jan en Geertje

• 12 Juni 2015 - 22:41

Anneke Langenberg:

nou anneke zo zachtjes aan kom je weer naar nederland je zal het nog wel gaan missen daar denk ik
    ik hoop dat de kinderen daar toch ook goed terecht gaan komen daar heb je het ook voor gedaan ik wens je een goede terug reis maar geniet er nog maar even van met je mannetje die zal je nu wel een dikke knuffel geven nu meis tot ziens dan maar liefs anneke l